torsdag, februari 09, 2006

Det är fullbordat!

Sedan kl 19.00 i går har vi inkopplat vår bergvärme.
ALLT var ju kallt och utkylt, så det tog 12 timmar innan den kunde visa vad den går för.


Anläggningen är ett elektroniskt mästerverk vid namn
Reglercentralen Rego 637
" Det är reglercentralen som är värmepumpens hjärna "
Klockan 19 fick vi en första lektion hur vi sköter anläggningen.

Alltsedan oljekrisen 1974 har vi ju sparat olja och el genom att snåla på inställningen på radiatorerna, vant oss vid en innetemeratur på ca 18°.
Nu fick vi lära oss att vi ska öppna termostaterna på elementen till max, det ger bättre ekonomi !?
Försedd med en 70 sidig skötselhandbok somnade jag drömlöst.
Vaknade kl 03.00 - då var det 24° i sängkammaren!
Dags att lägga undan ylletröjorna.
Nu hinner jag inte blogga mer - har bara kommit till sidan 14 i handboken.

Etiketter:

3 Reflektioner:

Blogger aequinoxia skrev ...

Men oj. Hur ska man kunna sova när det är så varmt?? 18 grader är väl alldeles lagom...

09 februari, 2006 16:45  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag sitter här och huttrar, Olle har sänkt all värme överallt och åkt iväg på bio. Men det är mysigt, alla di små sover. Kan jag vrida upp värmen själv, undrar ni? Icke då, jag ska härdas.

09 februari, 2006 21:14  
Blogger den blyga skrev ...

Aequinoxia: " Hur ska man kunna sova när det är så varmt?? "
Ja, det är precis det man inte gör!

Jag tror vi har lyckats reglera det så att kommande natt blir behagligare - dvs kallare!

Vi har egentligen vant oss vid att ha 15-16° i sovrummet. Vi har i gengäld 2 dunbolstrar (ett av dem var det första jag vräkte av mig i natt - och värmedyna (som vi väl aldrig mer får användning för - men sover gott av att andas in den svala luften.
Det kommer att ta en 2-3 veckor innan vi har hittat vårt "lilla lagom".
Lotten: Se ovan - vi sover bäst med ca 16° i sovrummet! Det är kanske därför det sovs så bra just nu hos Er!

09 februari, 2006 21:47  

Skicka en kommentar

<< Home