lördag, februari 11, 2006

En gnutta vår!

I morse låg jag och funderade på : Hur återställa trädgården?
Det var särskilt mina svarta vinbärsbuskar jag oroade mig för. Det är ju 0°, snö,is,lera och grus i en enda röra - inte inbjudande att börja återplantera.
När jag gick ut kl 09.45 ( på väg till tandläkaren) tittade jag i snödrivan, som kommunens snöskottare lagt upp och där undanlagda plattor ligger.
Var har buskarna tagit vägen?



Då såg jag till min glada förvåning - de VAR redan återplanterade. Grävarna hade i nattens mörker (se 7 februari) tydligen "ställt" tillbaka dem.

Sommarens plättar med Hirams svartvinbärssylt är räddade:

Svarta vinbär 1 kilo
Vatten 1 liter
Socker 2 kilo

1. Repa vinbären men snoppa dem inte. Koka dem med vattnet 15 minuter. Lyft av grytan. Rör ned sockret. Rör tills sockret smält och sylten svalnat något.
2. Häll upp sylten på glas. Paraffinera när den kallnat. Färdigt!
Enkelt, lätt avklarat – underbart gott!

Hiram, eller som hon EGENTLIGEN hette, Märit Huldt, SvD legendariska matskribent gick bort häromveckan.
Hon var bl.a. den första kvinna som valdes in i Gastronomiska akademin (trots Sten Bromans motstånd)

Jag satte mig i bilen (som står i sommargrannens carport) och där, under krypenen, skymtar jag en liten gärdssmyg.


Etiketter:

0 Reflektioner:

Skicka en kommentar

<< Home