fredag, augusti 31, 2007

Das Lesen :Tema ht 2007


I fjor inledde jag höstens läsande med Thorvald Steens Konstantinopel
för att sedan via Barbara Nadels deckare avsluta med Orhan Pamuks Istanbul.
I år tänker jag fördjupa mig i Tempelriddarorden.
Redan 2001 fick jag den vanliga vägen - dvs genom att snoka bland sönernas litteratur -
händerna på The Templar Revelation utgiven 1997.


Där står redan i inledningen:
Så när därför Dan Browns The Da Vinci Code dök upp var ju stoffet ingen nyhet.

Dan Brown har ju bara en bråkdel av frågeställningarna i sin kriminalroman - nu ger jag mig i kast med The Templars!



.

Etiketter: ,

2 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Sen får du fortsätta med Tyska orden som ännu inte blivit motiv för någon konspirationsroman.

03 september, 2007 07:58  
Blogger den blyga skrev ...

Jag var intresserad av, för att citera Lars Ulfung i Överraskning och vilseledning,"...den klyfta i kultur och tänkesätt som sedan lång tid delat den europeiska världsdelen..." samt konfrontationen mellan islam och kristenheten långt innan Dan Brown var född...
(Vilket för övrigt var samma år som du såg dagens ljus!)
Men jo, Tyska orden är intressant - när vi var i Polen 1990 blev vi varse vi många minnen från deras tid.

03 september, 2007 21:51  

Skicka en kommentar

<< Home