måndag, september 10, 2007

Rune:3

Rune har många intressanta minnen från Svenskt kavalleris sista tid.

Jag citerar från länken ovan:
.....det nya K 2 som mot all förmodan åter dök upp på Berga hösten 1947. Det nya K 2 avlöste under ömsesidiga hedersbetygelser P 2 på Berga kasern. Men innan P 2 marscherade iväg till sin nya förläggningsort, Hässleholm, bjöd dessa två regemente Helsingborgs invånare på ett fantastiskt skådespel i en gemensam stridsövning på Bergafältet. Där deltog rytteri, pansarförband, flyg och hemvärn. En uppvisning som de närvarande helsingborgarna sent skall glömma.

Om detta vet jag besked - för jag var med!

Men nu lämnar vi ännu en gång ordet till Rune själv:

Jag har haft turen att vara frisk och kunnat orientera och idrotta i så gott som hela mitt liv.
Utöver orientering har det blivit fälttävlan, terräng- och långdistanslöpning, fem -och tiokamp samt skidåkning.
Utan att skryta kan jag säga att jag haft fina framgångar.
Mer än 30 Vasalopp,med åtföljande 3 medaljer (10år, 20 år och 30 år)
Inom polisidrotten 26 guld i 4 grenar 32 silver och 10 brons.
Däremellan har jag hunnit avverka “Klassikern”.
Men de största framgångarna har Rune inhöstat som orienterare:



På ålderns höst då tjänsten inte längre tagit all tid i anspråk har det blivit
3 SM-Guld, 6 silver och 1 brons samt seger i VM i Canada 2005









Karl´n är 82 år och springer som en gasell!




Vid ett tillfälle vann jag italienska 5-dagars . Jag vann samtliga etapper. På fråga hur jag kunde leda med hela 30 min inför sista etappen blev svaret :
Det är inte alltid samma person som blivit 2:a.
Jag var i mål samtidigt som 2an startade (jaktstart!)




Efteråt är det gott med fika
















Rune kontrollerar sitt manus,

som avslutas* med ännu en vers av Alf Henriksson:

Och vi foro till skolan på glänsande spår
i de tidiga morgnarnas ljus
och vår frustande ånghäst var gammal av år
och den höll framför Unions* hus.
Och vi reste på bänkar i gulbetsad ton
utmed vagnarnas sidor i rad
mot det avlägsna Sanna till Östra station
i de tändande stickornas stad.

*Union en affär i centrala Husqvarna

men det kommer MERA!

Etiketter:

0 Reflektioner:

Skicka en kommentar

<< Home