tisdag, februari 10, 2009

En konkurrent

En konkurrent har dukit upp - eller vid närmare eftertanke en medhjälpare!

Jag har ju tidigare i två avsnitt berättat om mitt förhållande till Svenska Dagbladet.
Då har jag ändå inte berört det här med understreckare.

Långt innan internet, Google och bloggosfären var påtänkta har jag läst, begrundat och SPARAT!
Jag har åtskilliga högar med urklippta UNDERSTRECKARE som ju nu kan kastas. De har också blivit betydligt enklare att referera till eftersom de nu läggs ut på nätet.

Som den här t.ex. där man kan läsa:

År 2009 har av Unesco utsetts till Internationella astronomiåret, för att fira 400-årsminnet av teleskopet och Galileos observationer. En rad aktiviteter med anledning av detta planeras. Museer, vetenskapscentrum, skolor, universitet, kulturinstitutioner och föreningar över hela landet ger sammantaget en mångsidig bild av hur vår världsbild har förändrats under 400 år och berättar om de ibland häpnadsväckande upptäckter som gjorts av olika och ibland extrema miljöer som finns i universum
Se
Det blir ju litet skillnad mot 2008

Fast å andra sidan :
I större delen av Europa ses numera bara de ljusaste stjärnorna på grund av ljusföroreningar från städer. Den 28 mars släcks lampor över hela världen som en demonstration mot den pågående globala uppvärmningen. Men sparsamhet med stadsljus är en angelägenhet också för att bevara vår utsikt från jorden.
Få människor följer i dag planeternas och stjärnornas gång på himlen och kan hitta bland stjärnbilderna. Den allmänna kunskapen om stjärnhimlen är inte längre levande
.
En tanke med astronomiåret är att väcka till liv den upplevelse och glädje som finns i stjärnskådande, och den 2–5 april organiseras globalt ”100 timmar astronomi”, då tanken är att så många människor som möjligt jorden runt skall få en chans att se genom teleskop.


Vi som var barn under 40-talet då det var mörkläggning på grund av kriget kunde fortfarande förundras.
Stjärnhimlen vid torpet är dock fortfarande imponerande. När det är mulet och månen är i nedan är det så kippmörkt att man inte kan följa vägen genom skogen utan ficklampa. Först när ett stadbarn kommer upp dit kan de förstå formuleringen i sagorna:
Men plötsligt gick månen upp!

Etiketter: ,

2 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Såg att din blogg toppar bland kommentarerna till artikeln i SvD.

Under det år jag tillbringade i Frankrike under sextiotalets början, klippte min mamma ut alla understreckare åt mig. Det var en rejäl bunt att ta itu med vid hemkomsten. Prövade först att läsa i datumordning, men det gick rätt långsamt. Till slut plockade jag ut de streckare som lockade mig mest och läste i alla fall en del därav. Sedan hamnade högen i kartong som följde med då jag flyttade hemifrån. Misstänker att jag fortfarande har kvar den, men numera oåtkomlig i källaren.

10 februari, 2009 02:11  
Anonymous Anonym skrev ...

På tal om stjärnhimmeln, så går det faktiskt att se den nästan någorlunda skapligt i Lund om man kvälls- eller nattetid beger sig till nederkanten av Sankt Hans Backars norrsida. Därifrån skådade jag häromåret en komet som passerade - minns inte riktig vad den hette. Och ett par gånger har jag därifrån med medhavd stjärnkarta (belyst med liten ficklampa) spanat in en del av stjärnhimmeln

10 februari, 2009 02:18  

Skicka en kommentar

<< Home