tisdag, mars 17, 2009

Aldrig fucka upp

Min recension av Snabba cash avslutades med:

Jag är klart intresserad av att läsa nästa bok Aldrig fucka upp - när den kommer i pocket....
MEN
När vi häromveckan var på Väla var det mitt i bokrean, och jag fick ett exemplar av originalupplagan billigt.

Som en avkoppling från Schopenhauer och grabbarna har jag nu stuckit emellan med denna bok.

Liksom den tidigare är den spännande och snabbläst.

Dock är det något svårare sätta sig in i de tre huvudpersonernas värld och drivkrafter.
Visserligen lyckas JL på slutet få ihop de tre delintrigerna till en hyfsat trovärdig avslutning, men slutintrycket är dock att han försökt greppa över för mycket: Posttraumatiskt syndrom, barnlöshet, kvinnomisshandel, kokainförsäljning, trafficking, gängkrig OCH Palmemordet!

Det blir litet för mycket att hålla reda på.

MEN
Detta sagt så har han fortfarande sin väldigt drivande stil - man har svårt att lägga boken ifrån sig.
Han skulle nog vinna på att nästa gång enbart ha en huvudperson - vars problematik ändå kan ge möjlighet att skildra alla delar av Stockholms undre värld.
När jag går in på Jens Lapidus´ hemsida finner jag att han redan är klar med den tredje boken
som är en serieroman.




Ja, sannolikt fungerar hans korthuggna, händelserika framställning för detta medium.




She who lives will see....

Etiketter:

0 Reflektioner:

Skicka en kommentar

<< Home