tisdag, december 29, 2009

Julblommor

På grund av de hektiska julförberedelserna med dito genomförande har det blivit få inslag om Månadens växt respektive Månadens recept! Jag slår härmed två flugor i en smäll:
- Buketten ovan förärades mig av mina adventsgäster.

Jag fotograferade den medan Klimatmötet i Köpenhamn pågick.

den gamle och jag startade ju, redan på 50-talet - hushållandet med jordens resurser, eller snarare VÅRA resurser med samma innehåll, under rubriken HIP (Håll I Pengarna).

Nu när jag är ensam går det ju inte åt så mycket mat, jag håller fortfarande på att äta left-overs från 18-personers tillvaron i samband med begravningen!
Så t.ex har det stått tre paket GoGeen - produkter i mitt skafferi sedan dess. Som omväxling med all julmaten lagade jag receptet på paketet - det visade sig att jag hade alla ingredienserna hemma - utom mango som jag slutat köpa på grund av transporten. (nu handlar jag i Höganäs högst en gång i veckan - spar på bensin och CO2 -det tjänar ju både jag och klimatet på!)


Salsa på kidneybönor
4 portioner

2 dl GoGreen Kidneybönor (kokta)
1/2 finhackad rödlök
1 finhackad tomat
1 tsk hackad röd chili
1 dl hackad mango
1/2 dl hackad fetaost
4 cm gurka, finhackad
1/2 pressad citron
ca 4 msk olivolja
Salt och peppar

Tillagning
Blanda alla ingredienser i en bunke. Smaka av med citron, olivolja, salt och peppar.

Servera i skål som dipp eller sås.
Utöver ingredienserna ovan, slängde jag i en liten salladkålsrest,
mango byttes mot honungsmelon;

Etiketter: , , , , ,

1 Reflektioner:

Anonymous en djefla man skrev ...

GoGreen-förpackningen är faktiskt något alldeles extra:

"It's the world’s first retortable carton-based processing and packaging system designed for shelf-stable food products with particles of almost any size."

Ingenjörskonst från snillrika Lund!

30 december, 2009 20:46  

Skicka en kommentar

<< Home