tisdag, februari 16, 2010

MSO UNG

Fastlagssöndagens gudstjänst i Vikens kyrka utgjordes av en konsert med denna orkester
Den inledde med Jean Sibelius' Romans och avslutade med dito av Lars-Erik Larsson.

Däremellan ackompanjerade de vår psalmsång och spelade sedan före aftonbönen
MEN
Huvudnumret var Sjostakovitj:s Kammarsymfoni opus 110
Dirigenten Morten Ryelund berättade före framförandet om S. svåra balansgång i Sovjetunionen. Detta verk komponerade han 1960 i samband med ett besök i Dresden, som då , liksom Magdeburg vid vårt besök 1956, fortfarande i stort sett var en ruinhög. Han tillägnade kompositionen

Psalmen vi sjöng var : Se vi gå upp till Jerusalem

Efteråt fick de unga musikerna och deras dirigent välförtjänta applåder!

Etiketter: ,

3 Reflektioner:

Blogger Gustav Bergman skrev ...

Vilka fina konserter de har i Vikens kyrka! Det är ett riktigt musikcentrum.

16 februari, 2010 20:10  
Blogger H. H. skrev ...

Jag förvånas över Dina fina bilder.Hur ställer Du in kameran?

16 februari, 2010 22:27  
Blogger den blyga skrev ...

@HH! Just som jag skulle publicera dessa bilder tänkte jag: Oj då!:
Jag har inte haft tid att tillägna mig dina råd...
Jag bara klickar med autoinställningen
MEN
Jag observerade följande:
Den översta bilden är tagen 17.02 och har hjälp från det kvarvarande dagsljuset som lyser in från nordväst!

Den understa är tagen 17.24 och är nog litet i gulaste laget.
MEN
Bilden där Morten Ryelund talar är tagen 17.24 är beskuren. När jag gjorde detta, så VIPS blev bakgrunden vitare...

17 februari, 2010 08:08  

Skicka en kommentar

<< Home