fredag, mars 26, 2010

Överraskningsväxt

Här en bild från den 16/8 med änglatrumpeten mellan pelargonen och tomatplantor.

Jag är nu ivrigt sysselsatt med att förbereda mina vinterförvarade växter för sommartillvaron.

Eftersom vintern har varit så kall har jag måst ha alla krukplanterade "balkongväxter" inomhus. Det så kallade "lekrummet", som har en perfekt temperatur på ca 10° och österfönster, har varit belamrat.
Den änglatrumpet jag köpte våren 2009 blev ju föga tillsedd på grund av att sommaren ju präglades av bortgång, begravning och gravsättning.
MEN
I oktobers sista skälvande minut blev den ju månadens växt!
Nu när jag plckar fram den för omvårdnad inför utesäsongen är den om möjligt ännu mera skabbig - det finns bara en liten krans med blad högst upp. Den får stå med fikusen i köket fär vitalisering..
OCH
Så en morgon när jag kommer ner i köket
...och jag som trodde den var färdig för komposten!
Jag går in på Google och lär mig att det inte är ovanligt att änglatrumpeter har tappat nästan alla blad under vintern
OCH
att de ibland överraskar med en blomma så här års.
MEN
Nästa morgon har den gula blomman plötsligt blivit RÖD:
Made my week!

Etiketter: , ,

0 Reflektioner:

Skicka en kommentar

<< Home