måndag, april 12, 2010

Nödsituation

Att tågresor i Sverige 2010 kan vara fyllda av strapatser har ju många fått erfara. Jag är numera utrustad med JoJo-kort och kan via Reseplaneraren noggrant förutsäga min resväg.
Vid hemfärd Annandag påsk åkte jag Öresundståg i fem kvarter till Kristianstad - där jag hade 25 minuters väntetid innan jag skulle ta mig vidare med Pågatåg i enochenhalv timme.

På Pågatågen finns inga toaletter, varför jag uppsökte stationshuset för att vara väl förberedd för denna sista etapp. På den offentliga toaletten i väntsalen meddelade dock ett anslag att där numera var låst på grund av åverkan - nyckeln kunde hämtas vid Checkpoint C4.
Det var bara det att
Checkpoint C4 (resebutik som bl.a.säljer tågbiljetter) inte var öppen helgdagar!:

Måndag - fredag 07.00 - 11.15, 12.00 - 18.00
Lördag Stängt
Sön- och helgdag Stängt

Inne i väntsalen fanns bara två sovande "uteliggare"
Jag rusade, med bagagerullator och två handbagage, upprivet ut på perrongen och lyckades hitta en SJ-anställd som beklagande insåg min situation
MEN
Han var något förvirrad hur den skulle lösas.
(Han blev noga informerad om att det dröjde två timmar innan jag kunde uppsöka toalett på Helsingborgs Central - där det för övrigt också är låst - man måste åka hiss upp på tredje våningen och ha en tiokrona för att kunna komma in...)

På andra sidan gatan från stationen låg Heliga Trefaldighetskyrkan -
där skulle tydligen finnas en toalett. Jag mötte en städare i vapenhuset som visade mig den. .
Det var bara det att där också var låst.
Mannen var mycket vänlig men talade föga svenska, försvann bort i den stora kyrkans innandömen.
Han kom efter en stund tillbaka med en annan man försedd med en nyckel som överräcktes. Efter visst besvär - det brukade tydligen kärva - lyckades jag få upp låset.

Tack Gode Gud!

Etiketter: ,

0 Reflektioner:

Skicka en kommentar

<< Home