tisdag, maj 18, 2010

Nu har det hänt igen...

Dvs att jag läst en helt annan bok än de som jag "satt på listan!
Den här boken fick jag på min 60-årsdag 1995. Den är utgiven1993 och blev ett rättesnöre för den gamle och mig när vi efter hans pensionering 1994 fick tid och kraft att ägna oss åt vår trädgårds skötsel. Nu står den yngre generationen på samma tröskel och jag har lovat bort den - boken alltså - och tänkte att det är lika så gott att läsa den en gång till...

Ur författaren Lotte Möllers förord:

"En av de klassiska frågorna inom trädgårdsvärlden är om trädgården är ett ställe där man odlar växter eller om växterna är det material som man använder för att skapa en trädgård. Själv hör jag till dem som håller på det senare alternativet. Jag ringaktar inte det praktiska kunnandet - tvärtom önskar jag att jag hade mer av det - men jag är föga road av växtsamling och jag delar den amerikanske författaren Michael Pollans uppfattning att trädgården lika mycket är en moralisk och filosofisk angelägenhet som en praktisk uppgift."

Det var spännande att återknyta kontakten med dessa funderingar, tacksam för att jag fick ta del av dem i rättan tid, och hoppas att de även faller i god jord på Bjärehalvön.

Utöver filosofin om Trädgårdens natur finns också redogörelser för Gertrud Jekylls, Edward Lutyens och Emma Lundbergs livsverk.

Etiketter: , ,

1 Reflektioner:

Blogger BigBear skrev ...

Jag har samma bok, om abstinensen blir för svår.. //K.

18 maj, 2010 18:37  

Skicka en kommentar

<< Home