måndag, september 20, 2010

Höstskörd

Det är inte bara björnbären som är ymniga i år. Nu när skåpen är fyllda av dem går vi vidare till nästa naturprodukt.
Nyponen är litet besvärligare att rensa - men piffar upp vinterns köttbitar:


Syltade nypon.
1 kg rensade nypon (DE på bilden blev 600 g=110 st nypon av VRES-ros)
6 dl vatten
1 1/2 dl ättiksprit (=12%)
5 hg socker
8 hela nejlikor
2 bitar kanel

1. Snoppa, klyv och kärna ur nyponen väl
2. Koka en lag av socker, ättika, vatten och kryddorna.
3.. Lägg i nyponen och ge dem ett kort uppkok.
4. Häll upp på varma burkar
(Jag brukar ha dem i ugnen på 100° en stund)
5. Sätt på lock så snart det går för värmen.

" Inläggningen blir godare ju längre den står"

Etiketter:

5 Reflektioner:

Anonymous Ökenråttan skrev ...

Syltade nypon ... det gjorde jag en höst. Det var ett sabla knåp med att rensa dom. Jag nändes sen knappt servera dom - nästan inget tillfälle kändes tillräckligt fint för dessa arbetskrävande små delikatesser- och jag tror att de sista möglade så jag fick kasta dom. Sorgligt. Korkat!

20 september, 2010 22:08  
Blogger den blyga skrev ...

Jag tror att det är lite lättare med vresrosnypon - och särskilt när de är så svällande mogna som i år...

De växer ju inpå knuten så jag kan passa på en solig eftermiddag när jag inte har något bättre för mig...

20 september, 2010 22:14  
Anonymous Ökenråttan skrev ...

Vresrosnypon - är det såna som växer på hedarna vid havet nere hos dej? Jag minns en Skåne-sommar när jag och vår lilla dotter promenerade, bara vi två flickor, på Magnarps hed bland dom blommande rosorna och sjön Mozarts lilla "Kom hör min vackra visa" med slutet "i röda rosenhäääcken han bloommar föör vår syn". Vad vi hade det bra. Så länge sen..

21 september, 2010 13:51  
Blogger den blyga skrev ...

Vresrosnypon - är det såna som växer på hedarna vid havet nere hos dej?"
- Ja, just som de säger i Örebro!

sjöng Mozarts lilla "Kom hör min vackra visa"
Doch, vad musiken kan hjälpa oss att minnas!
http://www.youtube.com/watch?v=Ifuwo9iNf7E&feature=related

21 september, 2010 22:09  
Blogger den blyga skrev ...

ELLER?

21 september, 2010 22:16  

Skicka en kommentar

<< Home