fredag, december 17, 2010

Adventsresan:2

SJ-personal på hemväg
Som framgått av blogginlägg 15/12 har jag varit på besök hos barnbarnen i Mälardalen. Biljetten inköptes redan 6 november. Föga anade jag då att vi skulle få en sådan vargavinter så tidigt. Den snö som kom den 24 november har ju legat kvar och fyllts på, kvicksilvret har i stort sett legat VÄL under noll. När det någon gång stigit till -1 eller -2 har det varit i samband med snöstorm och fykning och därav följande trafikproblem
Det var med viss bävan jag begav mig  ut på min resa den 9 december. Jag hade rejält med packning = julklappar till 12 + inflyttningspresent + vinterutrustning för att uthärda eventuellt tågstopp på grund av elfel!
FARHÅGOR:
När jag så studerade min biljett i detalj och upptäckte  att jag vid de två bytena, i Göteborg och Katrineholm, bara hade 10 minuters marginal blev jag bekymrad:

Tänk om det tidigare tåget var försenat, skulle nästa tåg invänta?

Min vana trogen luftade jag dessa funderingar för mina medpassagerare.
OCH
Det visade sig att den unga damen ovan med blåvita luvan var LOKFÖRARE.

Hon bor i SÄLEN men är stationerad Eskilstuna och hade på grund av väderleksproblem morgonen innan blivit sittande i 10 timmar med ett godståg i Västerås och var först nu på väg tillbaka till Eskilstuna för välbehövlig vila

Vårt tåg var fem minuter försenat på ingång till Katrineholm. 
Väl framme visade det sig att vi skulle ner för två långa trappor och in en kulvert  och uppför trappor igen för att komma fram till det strax avgående anslutningståget till Eskilstuna-Västerås:
MEN 
Tack vare assistans från min reskamrat och hennes kollega gick det lätt som en plätt!

HEJA SJ!

Etiketter: ,

0 Reflektioner:

Skicka en kommentar

<< Home