fredag, december 31, 2010

Julblomning

De senaste åren har ju decembermörkret lysts upp av Amaryllis.
MEN i år
skulle jag ju vara bortrest i perioder, så jag valde att avstå från inköp.Min novemberkaktus strejkade för första gången på tjugo år - det såg dyster ut.
fick jag adventsbesök av våra grannar:
De medbringade en vit azalea som varit till stor glädje, särskilt vid den sedvanliga avätningen av annandagskalkonen.
Sibirienvintern har medfört att jag inställt min resa i österled för att fira nyår.
Som tröst har jag inte bara köpt mig EN utan
TIO tulpaner
Nu sitter jag här och om eftermiddagarna* och njuter av alla våra  LP från anno dazumal, medan jag lägger om gamla pussel. Här ett som jag köpte på National Gallery sist jag var där år 2004.
* Det gäller att passa på medan det är dagsljus! Solen går nu ned 15.40 - vi har fått 4 minuter sedan vintersolståndet...

Gott Nytt År
eller
 som vi säger i Skåne:
GOTT SLUT! 

Etiketter: , , ,

5 Reflektioner:

Anonymous en djefla man skrev ...

Verkar svårt, det där pusslet. Återsåg f ö tavlan förra våren.

31 december, 2010 00:27  
Anonymous Pusselråttan skrev ...

Jag försökte köpa ett nytt stort pussel till julen i år, men det finns bara stansade papp-pussel och dom är trista. Äldste Sonen är fantastisk på pussel och vi brukar ha stort nöje av att pussla tillsammans under helgdagarna. Sågade stora träpussel görs inte längre för de blir för dyra, har jag erfarit.Så synd.

31 december, 2010 13:11  
Anonymous Margareta skrev ...

att lägga om gamla pussel är roligt, (för man tror ju man kommer ihåg var bitarna finns och var de ska sitta) Sist vårt barn-barn var här tog jag fram ett julpussel, som baseras av två böcker av Wil Huygen. Den ena boken heter Tomtar och den andra heter Tomtarnas hemligheter, underbara teckningar i färg av Rien Poortvliet. Man får i böckerna veta mycket om tomtarna och deras liv. Rekommenderas verkligen. Barnbarnet och jag fick ju inte klart på pusslet, men morfar har lagt klart det på vår pusselduk, Martin får se det när han gratulerar morfar på födelsedagen 6 jan.2011.
Till sist: Gott Slut och Gott Nytt!
Jag läser Din blogg varje vecka och har mycket glädje av den, du har så fina bilder från Din del av Sverige. En annan favoritblogg är Lotten, vi Eskilstuneser emellan.

31 december, 2010 16:05  
Blogger den blyga skrev ...

Min ingifta faster Stina, bokhandelsdotter från Norrköping, hade en intressant livsstil.Utöver att hon var tandläkare ägnade hon sig åt bridge och bokläsning. Hennes julfirande var en dröm för oss kusiner. Varje år (det här var på 40-talet och framåt ,med rediga grejor) presentades hon av sina två yngre ogifta systrar ett pussel på så där en 3000 bitar. Väntrummet till praktiken var tomt under jul och nyårshelgen och användes som julstuga. Där stod puzzlet framdukat för vem som var hågad...
Flera av dessa pussel har sedan vandrat vidare i släkten, bl.a. till Per och mig.

31 december, 2010 17:45  
Blogger den blyga skrev ...

@margareta:Jag läser Din blogg varje vecka och har mycket glädje av den, du har så fina bilder från Din del av Sverige. En annan favoritblogg är Lotten, vi Eskilstuneser emellan.
Ja, det är alltid så trevligt med dina kommentarer. Jag har undrat över var du befinner dig - men nu vet jag - alltså ESKILSTUNA

NU regnar det och blåser 14 sek/m mitt i fyrveriandet...

01 januari, 2011 00:34  

Skicka en kommentar

<< Home