söndag, februari 27, 2011

Objets d´art

2009 hade vi Månadens växt
2010 Månadens sten
 
I båda fallen utsågs vinnarna genom läsekretsens omröstning. Innevarande 2011 har jag avviserat att jag kommer att presentera s.k. objets d´art, dvs artefakter i naturen, först lanserat av DADA , som utnämnes till konst.

Till min förvåning får jag ju in första världskriget även här!:
Dada var en konstnärligt individuell protest mot det samhälle som frambringat första världskriget. Eftersom man ansåg att konsten rättfärdigade detta förljugna samhälle var det en självklarhet att man måste attackera detta samhälle.
Mest berömd är ju Duchamp´s urinoir.
Jag har emellertid tänkt koncentrera mig på NATURfenomen-föremål.
OCH
förbehåller mig rätten att enväldigt utse månadskandidaterna.
SEDAN
kan vi ju ha en omröstning till jul vilken företeelse som blir ÅRETs vinnare!
Vi är ju redan i slutet av februari.
MEN
foto Gustav Bergman
Alla de fantastiska formationer och skönhetsupplevelser som isläggningen givit oss får duga som representanter för januari och februari!

Etiketter: ,

5 Reflektioner:

Anonymous En djefla man skrev ...

Jag röstar på tvåan, som liknar en märklig, hästliknande varelse.

27 februari, 2011 09:09  
Blogger BigBear skrev ...

Jag väljer tvåan. En fundering är att man skulle kunna beskära ännu kraftigare, och kanske få fram något som kan liknas vid abstrakt konst.

27 februari, 2011 10:02  
Anonymous Ökenråttan skrev ...

En spetsnäsduk av is. Så elegant!

27 februari, 2011 16:17  
Anonymous Ökenråttan skrev ...

Och den ser ut att behövas. Det droppar lite därovanför ser jag (på bild två alltså).

27 februari, 2011 16:19  
Anonymous Anonym skrev ...

Alla är exempel på naturens under.
Tvåan utmärker sig dock i såväl färg som form. Den skicklige fotografen har gjort sitt för att fullända bilden.
Syrran

01 mars, 2011 09:23  

Skicka en kommentar

<< Home