måndag, oktober 17, 2011

Höstkväll

Än en gång  får kvällsljuset över ett vindstilla Öresund mig att tänka på Pär Lagerkvists dikt!

17.28
Det är vackrast när det skymmer.
      All den kärlek himlen rymmer
      ligger samlad i ett dunkelt ljus
      över jorden,
      över markens hus.
 
     17.38
 Allt är ömhet, allt är smekt av händer.
      Herren själv utplånar fjärran stränder.
      Allt är nära, allt är långt ifrån.
      Allt är givet
      människan som lån.
 
      Allt är mitt, och allt skall tagas från mig,
      inom kort skall allting tagas från mig.
      Träden, molnen, marken där jag går.
      Jag skall vandra  —
      ensam, utan spår.
Pär Lagerkvist
 

Etiketter: , ,

4 Reflektioner:

Blogger H. H. skrev ...

Ja, bilderna och Per Lagerkvists dikt, det är så vackert tillsammans.
Fröding, Lagerkvist och Harry Martinsson, framför allt med "Aniara", det är de stora giganterna inom svensk dikt, i mitt huvud.
Vi har flera diktare av klass: Gullberg, Dan Andersson ( När jag var tonåring fick jag en diktbok av just Dan Andersson av Rulle. Sedan dess har jag en förkärlek till honom som jag inte är säker på att andra delar) Vi har flera.
Men i min hjärna når inte Tranströmer upp till dessa tre stora. Jag har försökt. Jag tycker väldigt mycket om samlingen "Det vilda torget", men ändå....

17 oktober, 2011 09:16  
Blogger den blyga skrev ...

När jag var tonåring fick jag en diktbok av just Dan Andersson av Rulle.
Den fick jag också - i studentpresent av Jan Lindhes mamma!
MEN
Som vuxen har jag ju räknat ut att det var bokhandelsmedhjälparen som varit behjälplig i valet!

17 oktober, 2011 15:18  
Blogger den blyga skrev ...

Förresten:
2002 fick jag en pocket av sonen Olle:"Mamma du måste..."
Tomas Tranströmmers SAMLADE dikter 1954-1996.
Den har blivit föga läst
MEN
I kulturbilagorna har ju i samband med priset en hel del dikter återgivits
OCH
Det är som att lära sig japanska tror jag; återkommer när jag redovisat min Oxfordresa!

17 oktober, 2011 15:28  
Anonymous en djefla man skrev ...

Oj, vad vackert! Du får gärna skicka dem i större format.

20 oktober, 2011 21:06  

Skicka en kommentar

<< Home