lördag, mars 31, 2012

Femtio år tror jag visst att det var...

 
Idag skall jubilaren firas med lunch på Grand Hotel i LUND.
Hyllningstalet av den dyra modren kommer att handla om hans första 4 månader i livet med bl.a. Barndopet i Kristine kyrka i Jönköping.
Här har vi dopklänningsbärare 4: Per Gustav  Född den 7 mars 1962 kl 9.51 i Jönköping döptes han den 13 maj:
Dopförrättare var kyrkoadjunt Hagnerud
Faddrar: Faster Karin och Fars Morbror GottfridMamma skriver i dagboken:Det första verkliga vårvädret det året. Du döptes i Kristine kyrka i Jönköping 10.15 Gudmor var faster Karin Du sov fridfullt, oskyldig barnasömn. Storebror Karl försökte göra oss uppmärksam på att det brann "tyys" (=ljus)När prästen öste vatten,stretade Du litet, men Karl uppmanade honom enträget att "tåka" väl.
Vi filmade Dig i Din fina klänning när vi kom hem.

4 Reflektioner:

Anonymous En djefla man skrev ...

Vi hoppas på en lika vacker vårdag i Lund idag!

31 mars, 2012 07:57  
Blogger den blyga skrev ...

Och det blev det ju!
ÄNNU vackrare: Man må betänka att dopet 1962 skedde den 13 maj - det var den kallaste våren i mannaminne. Jag minns att när jag tog mitt livs första golflektion den 5 juni hade björken ännu ej slagit ut!

31 mars, 2012 21:46  
Anonymous Agneta skrev ...

Mitt livs vårar fram till 1962 hade jag upplevt i just Jönköping, där jag för övrigt tillbringade mina fyra första skolår i en liten annexskola inrymd i ett f.d. bostadshus, där vi från klassrummet såg rakt ut på Kristine kyrka.

Men våren 1962 upplevde jag i Paris eftersom jag bodde där från september 1962 till augusti 1962. Våren i Paris var något jag under vintern längtat efter att få uppleva och så råkade där bli den kallaste parisvåren på hundra år.

31 mars, 2012 22:34  
Anonymous Agneta skrev ...

Rättelse:
september 1961 till augusti 1962

31 mars, 2012 22:35  

Skicka en kommentar

<< Home