torsdag, april 12, 2012

Vårskådning

Vid veteranmötet på Askonsdagen budades det om fågelskådning onsdag efter påsk. Mötesplats var som vanligt Sandön kl 09.00. Eftersom jag inte riktigt kom ihåg hur lång körtid det var dit, och jag kom i sista stund förra gången, startade jag i god tid. Jag förstod när jag närmade mig att jag "tagit i" - så jag räknade med att vara först på plan.
MEN
På avstånd såg jag att det var fullt med folk
MEN
De verkade "annorlunda" klädda och utrustade.
Det visade sig vara fem grabbar som stod i högsta hugg för att fiska laxöring!
 Det var stort manfall bland oss - vi blev bara fyra
(gossarne hade redan spritt sig i vattnet, se längst fram på bryggan)
OCH
Fågelskådarna var få, men fågelarterna desto fler:
skarv
knölsvan
grågås
gravand
gräsand
sjöorre
ejder
småskrake
glada
fiskgjuse
havsörn
brun kärrhök
sparvhök
fasan
strandskata
skärfläcka
strandpipare
myrsnäppa
tofsvipa
storspov
rödbena
skrattmås
fiskmås
havstrut
sädesärla
pilfink
På väg hem, efter fika vid Norra Häljröd, mötte vi ett nyinflyttat par från Jonstorp som visste berätta att det fanns en varfågel 600 m västerut, och dessutom kunde identifiera fiskgjusen och havsörnen
Klicka på länken till havsörnen!
Örnen vi såg igår satt ungefär där Eric plåtade honom för drygt två år sedan, så det är nog samma!

Etiketter: ,

0 Reflektioner:

Skicka en kommentar

<< Home