onsdag, december 18, 2013

Prins Eugen

Prins Eugen
Hans konst och Hans konstnärsvänner
Ett albun utgivey av
 HUSMODERN
Alltsedan jag för drygt fyra år sedan blev änka har jag gjort åtskilliga besök i den Kungliga Hufvudstaden. den gamle var ju som sagt, efter negativa upplevelser som "lantis" i början av sin simmarkarriär, inte road av densamma - han föredrog København och syd därom liggande huvudstäder. Jag har ju haft mycket att ta igen när det gäller att bekanta mig med min faders smultronställen  Nationalmuseum, Thielska galleriet, Liljewalchs, Valdemarsudde , you name it;

I min faders och morbrors ärvda boksamlingar finns ju åtskilliga volymer om konst. Eftersom jag nyligen varit - och snart åter skall till Valdemarsudde fastnade jag för det här albumet - troligen en "julbok" 1934. Den är inte paginerad men rymmer ca 50 sidor, varav hälften är illustrationer varav två i färg, nämligen:
OCH
22 av de återgivna tavlorna är av Eugen själv.
Sedan följer foton av tavlor målade av de närmaste konstnärsvännerna  som hänger på Valdemarsudde.
ex Carl Larsson, Zorn, Bruno Liljefors, Richard Berg, Karl Nordström,
 Nils Kreuger,  Eugène Jansson;
Hela Valdemarsudde är ju ett allkonstverk!
Bilder tagna vid några av mina många besök därstädes


Etiketter: , , ,

0 Reflektioner:

Skicka en kommentar

<< Home