onsdag, juni 25, 2014

Kulturutflykt 2014:2B

Vi blev mottagna av en välinformerad guide i medeltidsdräkt!
 Hon berättade historiken alltsedan Erik av Pommerns beslut 1413.
MEN
Det var ju de senaste 100 åren som var för mig intressant:

 - 1918 blir Landskrona den enda anstalten i landet för kvinnliga “lösdrivare”. Förr eller senare hamnar många av de prostituerade i landet på Citadellet...
- 1940 lämnar de sista “glädjeflickorna” anstalten i Landskrona och militären tar över anläggningen!
Således ligger mitt besök härstädes endast tre år senare!
OCH
När jag kommer en trappa upp till cellerna
känner jag igen mig:
 Det var i de här f.d. cellerna som soldaterna var inkvarterade!
 Det var ju mycket mer intressant än de i och för sig präktiga praktsalarna...

Etiketter: , ,

1 Reflektioner:

Blogger BigBear skrev ...

Och Långholmen är idag konferenshotell. Cellsamt, cellsamt.

25 juni, 2014 15:30  

Skicka en kommentar

<< Home